Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach tradycyjnie jest jednym z najczęściej wykorzystywanych źródeł finansowania preferencyjnego w województwie śląskim dla projektów związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska. Wynika to ze stosunkowo nieskomplikowanej procedury aplikowania o środki oraz korzystnych warunków finansowania. Fundusz prowadzi nabory w trybie konkursowym dla ogłoszonych programów o charakterze lokalnym i ogólnopolskim, jak również przyjmuje wnioski w systemie ciągłym w oparciu o ogólne zasady dofinansowania.
Szczegółowe informacje można łatwo znaleźć na stronie Funduszu pod adresem www.wfosigw.katowice.pl, natomiast poniżej przedstawiono najważniejsze zasady związane z dofinansowaniem projektów związanych z oszczędnością energii.
Podstawowym dokumentem regulującym działalność Funduszu są “Zasady udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Katowicach”, które są corocznie uchwalane i aktualizowane. Z praktycznego punktu widzenia kluczowe zapisy tego dokumentu są następujące:
- Dofinansowanie udzielane przez Fundusz może przyjmować formę m.in. pożyczki, dotacji oraz umorzenia części wykorzystanej pożyczki.
- Fundusz może uzależnić udzielenie dofinansowania lub jego wysokości od efektywności ekonomicznej zadania albo zaproponować inną od wnioskowanej formę i warunki dofinansowania zadania.
- Pożyczki udzielane są do wysokości 90% kosztów kwalifikowanych. Oprocentowanie pożyczek umarzalnych wynosi 0,8 s.r.w. (stopy redyskonta weksli; na dzień 20.03.24 wynosi ona 5,8%), nie mniej niż 3% rocznie. Oprocentowanie pożyczek nieumarzalnych wynosi 0,4 s.r.w., nie mniej niż 1,5% rocznie.
- Okres spłaty pożyczki z uwzględnieniem karencji wynosi od 4 do 20 lat licząc od daty zakończenia zadania; spłata pożyczki rozpoczyna się w okresie 6 – 18 miesięcy od daty zakończenia zadania.
- Tak jak w przypadku pożyczki bankowej, niezbędne jest wykazanie przez Wnioskodawcę zdolności kredytowej oraz przedstawienie stosownych zabezpieczeń.
- Pożyczka udzielona przez Fundusz może zostać częściowo umorzona po upływie okresu trwałości zadania oraz po spłacie min. 50% pożyczki oraz spełnieniu kilku dodatkowych wymogów formalnych. Częściowe umorzenie może być udzielone do wysokości 10% wykorzystanej pożyczki (nie więcej niż 0,2 mln złotych) bez warunku przeznaczenia umorzonej kwoty na nowe zadanie ekologiczne albo 30% wykorzystanej pożyczki (nie więcej niż 2 mln złotych) pod warunkiem przeznaczenia umorzonej kwoty na realizację nowego zadania ekologicznego, zgodnego z celami określonymi w ustawie Prawo ochrony środowiska.
- Jedynymi działaniami w zakresie efektywności energetycznej, na które można uzyskać dotację ze środków WFOŚiGW, są działania realizowane przez jednostki sektora finansów publicznych oraz państwowe jednostki organizacyjne – instytuty badawcze w obiektach użyteczności publicznej oraz przez pozostałe jednostki w obiektach użyteczności publicznej wpisanych do rejestru zabytków. Dla działań tych możliwe jest uzyskanie dotacji do 50% kosztów kwalifikowanych.
Podsumowując, dostępnym i atrakcyjnym finansowo produktem jest pożyczka preferencyjna z możliwością jej częściowego umorzenia. Oprocentowanie pożyczki wynosi na dzień dzisiejszy 4,64% przy inflacji na poziomie 6,2% (grudzień 2023 do grudnia 2022). Przy założeniu uzyskania pożyczki w maksymalnej wysokości, umorzenie wynosi do 27% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 2 mln zł (przy wykorzystaniu tych środków na dowolne zadanie proekologiczne) lub do 9% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 0,2 mln zł (bez żadnych warunków co do dalszego wykorzystania tej kwoty). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć tą pożyczkę np. z Białymi Certyfikatami i w ten sposób sfinansować znaczną część zadania.
Drugim istotnym dokumentem jest corocznie ogłaszana “Lista przedsięwzięć priorytetowych planowanych do dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Katowicach”. W zakresie ochrony atmosfery celami strategicznymi są (1) poprawa jakości powietrza oraz ograniczenie zużycia energii i wzrost wykorzystania energii z odnawialnych źródeł oraz (2) działania na rzecz transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Wyszczególnione w tym obszarze priorytetowe kierunki dofinansowania obejmują właściwie cały możliwy obszar związany z efektywnością energetyczną budynków, instalacji technologicznych i energetycznych.
Na zakończenie należy stwierdzić, że Fundusz rozpatrując wniosek analizuje jego efektywność finansową i ekologiczną, tzn. określa efekty zadania w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie do oczekiwanego poziomu finansowania. Zatem w stosunku do projektów o niskich wskaźnikach efektywności ekonomicznej lub ekologicznej Fundusz może dosyć istotnie ograniczyć jego współfinansowanie.